Dit is de eerste workshop in een reeks van workshops met betrekking tot de stem, klank en adem, je lichaam als klankkast. In deze blog leg ik je uit waarom de Feldenkrais Methode zo geschikt is om boven jezelf uit te stijgen in het algemeen en daarna ga ik in op wat deze workshop in het bijzonder te bieden heeft voor zangers, sprekers en instrumentalisten.
De meeste handelingen die we al lang geleden hebben ontwikkeld, zoals gaan staan en lopen, maar ook praten en zingen en andere activiteiten die op onze fijne motoriek berusten, zijn geautomatiseerd. Dit betekent dat we het tot onze beschikking hebben onafhankelijk van de omstandigheden zonder erover na te denken, zonder het aandacht te hoeven geven. Het gaat als het ware vanzelf. Gelukkig maar want anders zouden we niet goed kunnen functioneren. Alleen in heel extreme situaties wordt deze automatische piloot in ons aan de kant gezet: zij stond aan de grond genageld van schrik, hij was met stomheid geslagen, de adem stokte me in de keel.
Doordat het in je automatische piloot zit kan het ook zijn dat je veel armere, kleinere, beperktere handeling doet dan wat in je mogelijkheden zit. Ook kan de functie die geautomatiseerd is door gebeurtenissen in het leven verstoord zijn geraakt. Soms komen mensen bij mij omdat anderen zeggen ‘wat loop je toch vreemd’. Zelf kunnen ze dat dan niet waarnemen.
Er opnieuw naar kijken, het in de waarneming naar voren halen en er mee spelen en variaties maken kan veel ruimte geven voor verbetering. Je zet eigenlijk je brein aan het werk waar hij voor bedoeld is: verschillen voelen, onderscheid maken in mate van gemak. Hoe meer hersencellen je activeert hoe meer er verandert. Dat is het wezen van de Feldenkrais Methode. Je haalt je geautomatiseerde handelingen uit de automatische piloot, legt ze onder de loep en gaat met variaties spelen om de meest functionele en gemakkelijke te kunnen ervaren of om te merken dat er niet maar 1 manier is, zoals je automatische piloot had geregistreerd maar vele variaties. Meestal zijn de bewegingen vreemd en uitdagend om je echt iets nieuws te laten vinden. Herkenbaar is al heel snel weer volgens de vastgelegde patronen uitgevoerd en dus terug stappen in je automatische piloot.
In de workshop ‘Je lichaam als klankkast’ gaat het om hele ongebruikelijke bewegingen die al je innerlijke ruimtes in beeld laten brengen en onderzoeken. Daarna word je gestimuleerd om die ruimtes te ervaren en gebruiken in stemoefeningen. Hoe resoneert je klank, wat verandert er? Hoe meer bewustzijn van je binnenruimte hoe meer resonantie. Het geeft je stem meer diepte, het timbre verandert en de draagwijdte en mogelijk ook je bereik wordt groter.
Ook als je een muziekinstrument bespeelt zal je klank veranderen naar mate je meer de klankkast van je lichaam gebruikt. Heel duidelijk is dit bij de strijkinstrumenten, maar ik denk dat alle instrumentalisten er baat bij kunnen hebben. Je klank is niet alleen afhankelijk van je instrument en je speelvaardigheid, maar ook van hoe je ‘in je vel zit’, hoe je jezelf kan laten meetrillen, meeklinken.
Omdat het gewenst is het verschil ook te kunnen ervaren, gebruiken we in de Feldenkrais Methode een referentiebeweging. Daarmee kun je begin en eind van de workshop vergelijken. We gebruiken in deze workshop een lied wat je aan het begin en aan het eind van de workshop zingt. Of je draagt een gedicht voor, presenteert iets of leest een verhaal voor. Niets groots en ook niet voor de hele groep. Kleine groepjes van 2 of 3 personen zullen tegelijk hun ding doen. Ik heb deze workshop al verschillende keren gegeven en het is altijd verbluffend om het verschil te horen aan het eind van de workshop.
Ben jij een van die velen die deze workshop bij mij gedaan heeft, deel dan je ervaring hieronder in het commentaarveld.
No comments yet.