Als je kijkt naar hoe mensen bewegen is dat heel verschillend. Sommige mensen zijn heel ‘handig’ en kunnen eigenlijk alles wat ze willen doen, licht en gemakkelijk. Anderen hebben eerder iets houterigs en vinden beweegdingen, zoals sporten of dansen, niet fijn. Weer anderen sporten graag maar hebben regelmatig last van lichamelijk ongemak, omdat ze niet weten hoe ze het licht en gemakkelijk kunnen houden. Dat voert allemaal terug op je bewegingsbasis.
Wat is je bewegingsbasis?
In je babytijd heb je jezelf je bewegingen aangeleerd. Wat je hier geleerd hebt noem ik je bewegingsbasis. Er is een programma dat je stimuleert zodat je op een gegeven moment omrolt, gaat kruipen, zitten, staan en uiteindelijk lopen. Dat zou je je innerlijke stimulans kunnen noemen. Een belangrijke motor daarin is je nieuwsgierigheid geweest. Van daaruit richtte je je op, keek je om je heen, reikte je naar iets wat net even verder lag, waardoor je wel in beweging moest komen.
Iedereen dezelfde bewegingsbasis, toch?
Op grond van dit onderliggende programma zou je een veel gelijkere ontwikkeling verwachten en dus ook gelijkere vaardigheden. Maar stimulerende prikkels, de interactie met de omgeving en de relatie met je ouders of andere verzorgenden zijn ook een belangrijke bron voor onze ontwikkeling. En daar zitten dus grotere mogelijkheden, maar ook situaties die de ontwikkeling belemmeren.
- Kreeg je van je ouders voldoende speeltijd en ruimte?
- Werd er voldoende tegen je gepraat en voor je gezongen?
- Voelde je je gezien als baby of leefde je in een situatie waar weinig tijd en aandacht voor je was?
- Hoeveel ben je aangeraakt en vastgehouden op een positieve, liefdevolle manier? Aanraken wat je hielp je bewust te worden van jezelf en je eigen afgrenzing te voelen.
- Voelde je je veilig genoeg om de wereld in te gaan met je ouders als veilige haven in de buurt? Veilig voelen is een belangrijke basis voor een optimale ontwikkeling. Of miste je die veiligheid en was je daardoor te vroeg op jezelf aangewezen? Of klampte je je juist vast om toch die veiligheid te claimen?
- Moest je sneller dan jezelf eigenlijk kon en wilde? Bijvoorbeeld, werd je neergezet in zit terwijl je zelf nog niet had gevonden hoe je naar zit kon komen, zodat je rug en je balans er nog niet klaar voor waren? Werd je in een loopstoeltje gezet toen je eigenlijk nog niet toe was aan belasting van je voeten en/of benen?
- Was er iets met je waardoor je extra en speciale stimulering nodig had die er niet was of wat onvoldoende werd opgemerkt?
- Was je ernstig ziek geweest waardoor je moeder extra bezorgd en beschermend was en waardoor jij onvoldoende ruimte kreeg je eigen fouten te maken?
- Was je enigst kind of juist een van vele?
In dit kader van interactie met je omgeving en in je relaties heb je je bewegingsbasis neergelegd. Daarop heb je vervolgens al je verdere vaardigheden gebaseerd.
Een voorbeeld waarin je kunt zien hoe eigen ruimte en tijd de ontwikkeling ondersteunt
In de film van Baby Liv kun je zien hoe Liv de ruimte en tijd krijgt om te experimenteren en hoe je de feldenkrais-lesopbouw in de beschrijving van haar handelingen kunt herkennen.
Je bewegingsbasis onderzoeken en her-vormen
In de cyclus ‘Terug naar je bewegingsbasis’ kun je je bewegingen uit de eerste ontwikkelingstijd opnieuw onderzoeken en ervaren. Je gaat een nieuw gemak vinden in de bewegingen en dichterbij hoe we van nature zouden kunnen bewegen. Daarmee verander je de basis onder al je bewegingen en alle andere bewegingen veranderen dan mee. Die worden lichter, luchtiger en meer vanuit je natuurlijke bewegingen bewegend. Tegelijk werk je aan oude issues waarvan je misschien niet wist dat het zulke oude issues zijn.
De workshop bestaat uit 3 weekendworkshops waarin in elk weekend een ontwikkelingsstadium wordt onderzocht en ervaren met alle bijbehoren de thema’s. Het eerste weekend gaat over de zwaartekracht, over het meegeven met de zwaartekracht en het langzaam omkeren naar samenwerken met de zwaartekracht.
In de volgende weekendworkshop ga je naar tijgeren en naar zitten. En de laatste gaat over kruipen en gaan staan. Over deze thema’s zal ik in een later blog nog verder uitweiden.
Voor meer informatie kijk op https://www.feldenkraisutrecht.nl/terug-naar-je-bewegingsbasis/ Daar kun je je ook aanmelden.
Wat een prachtig filmpje! Had ik dat maar 28 jaar eerder gezien. Dank je wel voor het delen, Tjitske.
Hallo Jet,
Ja, echt mooi om te zien hoe dit meisje haar tijd neemt en krijgt. De kwaliteit van beweging die je ziet ontstaan al bewegend. En dat is wat we in de workshop ook doen. Tijd, ruimte en aandacht voor onze bewegingen en dan voelen dat je brein nog steeds in staat is al bewegend te leren!
Lieve groet,
Tjitske
Hallo Tjitske,
Wat een mooie blog. Ik sluit aan bij alles wat je hier schrijft. Zelf werk ik ook met het vrijmaken van de onderliggende samenhang van het bewegen. Al geef ik een cursus van maandelijkse buikdans workshops zo maak ik elke 3e workshop ruimte om naar de grond te gaan.
Dan doorlopen wij al deze bewegingen van de baby. De steun van de grond kun je daarna meenemen naar de staande positie. Ik laat de dames daarna met gesloten ogen experimenteren met eigen bewegingen met buikdansmuziek. Puur op gevoel, authentiek in hunzelf.
Wie weet kunnen wij toch nog eens samen iets aanbieden?
Groetjes,
Sabouschka van Purebellydance.nl